Functies van jeugdliteratuur

Taak : In tien regels uitleggen welke functies ik het belangrijkste vind bij het lezen van een boek.

Als Lezer

Als lezer wil ik me graag kunnen inleven in een boek. Escapisme vind ik heel belangrijk want het geeft me een gevoel dat ik voor heel even iemand anders kan zijn. Ik bevindt me in een nieuwe wereld waar niets fout kan gaan en dat zorgt voor een gevoel van veiligheid.  Ook vind ik het belangrijk dat men iets leert uit de boeken.  Niet zozeer je kennis willen verbreden, maar eerder levenslessen kunnen trekken uit de boeken. Je moet het verhaal kunnen invullen, je verbeelding de vrije loop laten gaan.

Als toekomstige leerkracht

Als toekomstige leerkracht  vind ik het identificatieproces bij jongeren heel belangrijk.  Boeken kunnen hierbij een grote hulp zijn. Ze helpen de lezer zijn weg te vinden waardoor hij de dingen in het leven beter kan begrijpen.  Boeken kunnen je opvrolijken, helpen bij het verwerken van verdriet, een houvast bieden voor als het even misgaat enzovoort...

De boeken moeten ook ontspanning bieden. Als ik later jongeren een boekbespreking laat voorbereiden, wil ik dat ze zich kunnen ontspannen bij het lezen. Ze mogen een boek niet zien als een straf of saaie opdracht.